Despre Metodă

Metoda psihodramei pentru copii și adolescenți a fost elaborată de psihoterapeutul de copii dna Hanna KENDE (Franța/Ungaria). Integrând psihoterapia individuală a lui Alfred Adler şi psihoterapia prin psihodramă (Jacob Levy Moreno), dna KENDE a elaborat această metodă pentru copii și adolescenți. (Informații și la pagina Formare).

Psihodrama pentru copii este o metodă de psihoterapie de grup care ţine cont de caracteristicile dezvoltării psihice şi emoţionale ale copilului.
Se bazează pe acţiune și pe capacitatea creativă de reprezentare a propriilor trăiri şi emoţii prin simboluri individuale, inedite.

ACTIVITĂȚILE DE PSIHODRAMĂ PENTRU COPII se desfășoară (de obicei) în grupuri alcătuite din maximum 6 copii și sunt conduşi de doi terapeuţi/conducători. Întâlnirile au loc săptămânal, de-alungul unui an şcolar. Durata unei întâlniri este 1-1,5 oră.
În cadrul activităţii de grup se focalizează pe trăirile subiective ale copiilor, transformându-le în scenete improvizate, simbolice.  Experiențele lor sunt prelucrate prin această dramatizare jucăușă. Astfel se oferă copiilor posibilitatea să retrăiască într-un mediu protejat şi să înţeleagă mai profund ceea ce se întâmplă cu ei în viaţa reală. Această reintegrare a experienţelor se desfăşoară pe un nivel inconştient, fără explicaţii raţionale.
Tot prin intermediul jocurilor dramatice se îmbogăţesc deprinderile copiilor, învaţă roluri şi comportamente noi, respectiv strategii alternative de rezolvare a conflictelor intrapsihice şi interpersonale, ceea ce le ajută să facă faţă cu succes solicitărilor şi provocărilor întâlnite. Prin îmbunătăţirea abilităţilor de comunicare şi de relaţionare interpersonală ei reuşesc să se integreze mai bine în colectivitate şi în societate.

ETAPELE UNEI ȘEDINȚE DE PSIHODRAMĂ PENTRU COPII
Fiecare activitate de psihodramă are trei faze.
Prima fază este faza de încălzire a copiilor (warm-up). Este faza de tranziție din contextul de viață cotidian în lumea magică a jocului comun. De obicei fiecare grup își alcătuiește propriul ritual (se poate desena, modela, discuta, asculta muzică, mișca jucăuș etc.)
În a doua fază, numită faza de acţiune, copiii împreună cu terapeuţii pun pe scenă şi vor interpreta o poveste improvizată, alcătuită din ideile tuturor copiilor din grup. Apoi se pune pe scenă această poveste, într-o formă liberă, flexibilă, acceptân orice modificare a narativei inițiale. Pentru această transpunere se folosesc costume, accesorii, marionete. În această fază copiii au ocazia să-şi exprime problema lor pe cale simbolică, prin intermediul poveştilor şi jocului, nefiind constrânşi să se confrunte cu ele conştient, în realitate. În acest fel pot prelucra într-o manieră profundă, dinamică dar în acelaşi timp plăcută experienţele anxiogene, problematice, elaborând propriile soluţii, alternative pentru a le depăşi.
A treia fază a activităţilor este numită faza cool-down. Este momentul de încheiere, al liniştirii emoţiilor, a reîntoarcerii în viaţa reală.

SCOPUL ACTIVITĂȚILOR este să ajute copiii:
• să devină mai siguri pe sine și în același timp mai colaborativi și mai flexibili
• să se integreze mai bine în diferite colectivităţi
• să depășească (eventualele) blocaje, probleme emoționale
• să facă faţă cu succes solicitărilor şi provocărilor întâlnite
• să-și utilizeze potențialul intelectual și emoțional la un nivel personal ridicat

ESTE RECOMANDAT în primul rând copiilor care se confruntă cu următoarele dificultăți: tulburări de comportament (hipermotilitate, agresivitate,  probleme de concentrare a atenţiei); inhibare, anxietate, ticuri nervoase;  tulburări psihosomatice (enureză, alergii, migrene);  situații de viață dificile (boli cronice, divorț, pierdere în familie etc.); anxietate de performanță; dificultăți de relaționare/ adaptare; etc.

INFORMAȚII despre Grupurile de copii 

INFORMAȚII despre Formarea specialiștilor